Voorstellen volgens de Taxonomie van Bloom1
Tijdens het maken van de leeruitkomsten heb ik de Taxonomie van Bloom regelmatig gebruikt. Graag wil ik mij voorstellen aan de hand van de Taxonomie van Bloom, wel met een knipoog. Ik gebruik de 6 punten van de taxonomie van Bloom zoals ik die ook bij het formuleren van de leerdoelen van mijn lessenreeks en het ontwikkelen van het beoordelingsinstrument van de rubric heb gebruikt.

1. Onthouden
Bij onthouden gaat het over de beheersing van een inhoudelijk voorwerp. Hiervoor kunnen de 6 W’s gebruikt worden, aan de hand van een gedeelte van de 6 W’s zal ik me voorstellen:
Wie ben ik?
Ik ben Marijke Peusken, ik ben 53 jaar (mrt 2024). Ik woon in Zutphen samen met mijn man Paul. Mijn zoon Jan woont in Schiedam, samen met zijn vriendin Britt.
Wat ben ik?
Ik kan met trots zeggen dat ik docent ben. Een voor mij fascinerend beroep waarin ik me de afgelopen 2 jaar heb mogen onderdompelen.
Waar ben ik docent?
Bij ROC Aventus, ik ben begonnen bij Dienstverlening Helpende Zorg en Welzijn niveau 2 aan de Middelweg in Deventer, daarna heb ik de overstap gemaakt naar Medewerker ICT Support in Apdeldoorn en Deventer.
Waarom ben ik docent?
Voordat ik bij Aventus kwam werken, werkte ik bij een bedrijf waar ik complexe ICT-support leverde. Deze baan kreeg ik in corona tijd. Het inwerken was lastig, niet kunnen sparren met collega’s en zeer complexe vraagstukken. Ik zat op mijn nieuw ingerichte kantoor thuis, minimaal 8 uur per dag achter een laptop met een telefoon. Met steeds meer tegenzin ging ik ’s morgens aan het werk, het werkplezier verdween naar de achtergrond. Na goed overleg besloot ik hiermee te stoppen, gelukkig werkte het bedrijf mee en kon ik een uitkering aanvragen. Duidelijk was dat ik niet meer in de ICT wilde werken. Ik ging onderzoeken wat ik wel wilde. Sollicitaties terugkijken, gesprekken voeren, internet afstruinen enz enz.
De rode draad die ik ontdekte was onderwijs. Ik ging mij oriënteren, wat is er mogelijk, wat kan ik, wat wil ik, wie kan me helpen? Een hele puzzel met als conclusie het MBO.
Hoe ben ik docent geworden?
Uiteindelijk was 1 telefoontje voldoende. Ik kreeg het telefoonnummer van de teammanager van Dienstverlening Helpende Zorg en Welzijn en heb gebeld. We maakten een afspraak en ik heb een dag meegedraaid op school. Ik was enthousiast, de teammanager was enthousiast en zo ben ik begonnen als docent. Makkelijk zat… toch was het niet zo makkelijk, mijn diploma werd niet erkend en om de PDG-opleiding te gaan doen heb ik een assessment gedaan en gelukkig gehaald.
Waarom Aventus?
De visie van Aventus spreekt me aan, ik vertaal het als ‘Werken met hoofd, hart en handen’, iets dat ik van kleins af aan heb meegekregen.
2. Begrijpen
Hier gaat het om de vaardigheid om betekenis te geven aan informatie.
Met begrijpen is mijn studie begonnen. Snappen wat ik moet doen, de informatie in mijn eigen woorden samenvatten, het vertalen van opgedane kennis naar dat wat er in de leeruitkomsten gevraagd wordt, analyseren van gegevens en deze uitwerken etc. etc.
Naast mijn studie was er natuurlijk ook school, ook daar was alles nieuw en ging ik lesgeven, moest ik me verdiepen in de leerstof, de manier van lesgeven, mijn eigen manier van lesgeven ontwikkelen en begrijpen.
Ik heb veel kennis opgedaan en ik sta versteld van wat mijn brein kan verwerken en onthouden aan informatie.
3. Toepassen
De vaardigheid om de vergaarde kennis en informatie in een nieuwe situatie toe te passen.
Ik ben praktisch ingesteld en het toepassen is vaak een logisch gevolg van begrijpen. Toch kwam ik hier soms voor verrassingen te staan. Voor mijn opleiding verdiepte ik me steeds meer in pedagogisch handelen. Bijvoorbeeld leerden we over de escalatieladder van Teitler2, het houden van orde in de klas en het aangeven van mijn grenzen. Dit was voor mij een grote uitdaging, ik kreeg de feedback: ‘Je mag best wat strenger zijn’. Hier heb ik naar geluisterd en ik noem het niet streng maar duidelijk. Ik ben duidelijk in wat ik wil en hoe ik het wil. Ik heb dat wat ik tijdens de opleiding en op school heb geleerd toegepast. Door duidelijk te zijn lukt het om de spanning in de klas niet te laten oplopen en een veilig leerklimaat te creëerden.
4. Analyseren
Het opdelen van informatie in hapklare stukjes en daarna verbanden vinden.
Analyseren is iets dat ik goed kan, toch kostte het me in het begin moeite om een analyse te maken van bijvoorbeeld het kwalificatiedossier. In mijn vorige banen was ik gewend computerdata te analyseren, dit was net even anders. Mijn analytisch vermogen is gegroeid tijdens de opleiding, ik gebruik dit bijvoorbeeld bij de expertgroep examinering waar ik deel van uitmaak. Maar ook in de klas pas ik dit toe. Het gedrag van mijn SLB-klas was dusdanig slecht dat er actie ondernomen moest worden, dit heb ik besproken met collega’s en uitgeplozen wat we het beste konden doen. Conclusie was dat de klas niet veilig was, studenten kwamen niet tot studeren. De klas zit nu in een vaste opstelling, zorgvuldig uitgekozen wie waar en naast wie zit. Ik heb gekeken naar karakters, gedrag en voorkeuren. Dus de wiebelige student die altijd om aandacht vraagt achter in de klas zodat hij overzicht heeft. De student die ‘in de gaten gehouden’ moet worden, voorin zeer zichtbaar en hoorbaar voor de docent. De onveiligheid verdween en na het nodige protest moesten ook de studenten toegeven dat het beter was zo.
5. Evalueren
De waarde van bijvoorbeeld literatuur te kunnen beoordelen in relatie tot een bepaald doel.
Ik noem niet voor niets literatuur. Dit heeft me tijdens de opleiding echt moeite gekost. Tijdens de eerste lesdagen kregen we de opdracht om te lezen. Ik ben hieraan begonnen thuis en werd er helemaal moedeloos van. Ik las maar kon het niet opslaan en reproduceren. Ik ben hiermee naar mijn leercoach Myrthe gegaan, zij gaf aan dat het vanzelf zou komen en dat ik me er niet al te druk over moest maken. Nou Myrthe, je hebt gelijk gekregen. Bij het maken van de leeruitkomsten werd mij snel duidelijk dat als ik moest lezen voor een leeruitkomst dit geen enkele moeite kostte, het lezen kreeg context. Als feedback kreeg ik om te kijken of ik nu de gelezen en uitgewerkte theorie meer ‘natuurlijk’ kon gaan inzetten, dus niet achteraf maar met de theorie in mijn hoofd handelen. Bij het maken van de leeruitkomst over de 6 rollen van de leraar3 kon ik dit voor het eerst bewust toepassen, na het lezen van de literatuur veranderde mijn manier van lesgeven compleet. Ik ben me voor de klas zeer bewust van de rollen die ik heb en inneem en zal een les niet meer zomaar laten stoppen maar, ook al hebben de studenten hun tas al ingepakt, afsluiten.
6. Creëren
De vaardigheid om met dat wat je geleerd hebt nieuwe ideeën, oplossingen of producten te ontwikkelen
Dit is waar ik goed in ben en erg leuk vind! Oplossingsgericht werken, producten zoals bijvoorbeeld leerstof ontwikkelen is mij op het lijf geschreven. Ik ben creatief en kan out-of-the-box denken. Als ik een idee heb vind ik het erg leuk om dit om te zetten in een product. Bijvoorbeeld een dagstart bedenken of een energizer in de klas.
Bron 1: (2023, K. v. (2021, februari 17). wij-leren.nl. Opgehaald van wij-leren.nl: wij-leren.nl/taxonomie-van-bloom.php)
Bron 2: Kralingen, W. G. (2021). Handboek voor Leraren. In W. G. Kralingen, Handboek voor Leraren (pp. 148 - 149). Bussum: Coutinho.
Bron 3: Slooter, M. (januari 2022). De zes rollen van de leraar. In M. Slooter, De zes rollen van de leraar. Huizen: Uitgeverij Pica.